Компетенције за наставну област, предмет и методику наставе | Компетенције за поучавање и учење |
Компетенције за подршку развоју личности ученика |
Компетенције за комуникацију и сарадњу |
- Остварује функционалне, образовне и васпитне циљеве у складу са општим принципима, циљевима и исходима образовања, наставним планом и програмом предмета који предаје, прилагођавајући их индивидуалним карактеристикама и могућностима ученика; - Усклађује циљеве, садржаје, методе рада и очекиване исходе, хоризонтално и вертикално повезује садржаје унутар школског програма; - Стално прати развој области коју предаје и наставу планира у складу са новинама; - Примењује разноврсне методичке поступке у складу са циљевима, исходима и стандардима постигнућа, садржајима наставног предмета, узрасним карактеристикама и индивидуалним могућностима и потребама ученика; - Подстиче и користи употребу различитих медија у настави и одговарајуће и доступне технологије; - Повезује знања из дисциплине коју предаје са знањима из других дисциплина и са ваншколским искуством ученика; - Представља позитиван модел ученицима како се мисли и истражује у дисциплини коју предаје; - Планира и предузима мере подршке ученицима на основу анализе остварености образовних стандарда постигнућа; - Континуирано прати и вреднује постигнућа ученика користећи различите начине вредновања у складу са специфичностима предмета који предаје; - Програм рада припрема тако да уважава: стандардне постигнућа, наставни план и програм и индивидуалне разлике ученика, водећи рачуна о садржајној и временској усклађености; - Систематски уводи ученике у научну дисциплину; - Прати и вреднује интересовања ученика у оквиру предмета који предаје. |
- Осмишљава подстицајну средину за учење; - Планира праћење и вредновање постигнућа ученика и самовредновање; - Индивидуализује наставу, односно учење; - Омогућава активну улогу ученика у процесу наставе, односно учења; - Подржава ученике да слободно износе своје идеје, постављају питања, дискутују и коментаришу у вези са предметом учења; - Континуирано подстиче развој и примену различитих мисаоних вештина (идентификовање проблема, решавање проблема, доношење одлука) и облика мишљења (критичко, аналитичко и дивергентно); - Планира активности полазећи од знања и искустава којима ученици располажу, индивидуалних карактеристика и потреба ученика, постављених циљева, исхода, садржаја и карактеристика контекста у којем ради; - Даје упутства јасна свим ученицима и упућује на трансфер знања; - Планира активности којима се развијају научни појмови код ученика; - Прати и вреднује постигнућа ученика, примењујући објективно, јавно, континуирано и подстицајно оцењивање, дајући потпуну и разумљиву повратну информацију ученицима о њиховом раду. |
- Уважава индивидуалне карактеристике и потребе развојног нивоа сваког појединог ученика у току припремања и планирања образовно-васпитних активности; - Подстиче мотивацију ученика за учење; - Подстиче и развија личну одговорност за учење; - Прати индивидуално постигнуће ученика у циљу подстицања развоја; - Подстиче и развија самовредновање код ученика; - Подстиче и развија вршњачко вредновање; - Планира интеракцију свих учесника у образовно-васпитном раду, засновану на поштовању различитости и уважавању потреба; - Укључује мишљење ученика у вредновање његових постигнућа; - Подстиче иницијативу и слободу исказивања мисли, ставова и уверења код ученика; - Уважава личност и приватност ученика; - Пружа помоћ и подршку ученицима у њиховом организовању и учешћу у свим облицима школског живота; - Заступа најбољи интерес ученика у образовно-васпитном раду; - Развија толеранцију и хуманост код ученика; - Користи различите стратегије праћења развоја различитих аспеката личности ученика (сарадња са другим ученицима, решавање конфликата, реаговање на неуспех); - Вреднује сопствени рад анализирајући и пратећи мотивацију, задовољство, активност ученика на часу, њихову самосталност и истрајност у раду. |
- Тимски планира и програмира образовно-васпитни процес; - Испитује потребе родитеља и друштвене заједнице и у складу с тим планира сарадњу са њима; - Примењује принципе ненасилне комуникације у изражавању својих запажања у вези са праћењем и вредновањем ученика; - Подстиче иницијативу и слободу исказивања мисли, ставова и уверења код ученика; - Подстиче стварање позитивне социјалне климе у одељењу; - Гради атмосферу међусобног поверења са свим учесницима у образовно-васпитном процесу; - Користи конструктиван приступ у комуникацији са ученицима и подстиче их на коришћење таквог приступа; - Са родитељима и друштвеном заједницом ради на утврђивању заједничких интереса; - Покреће, прихвата и ради на остваривању иницијативе родитеља и друштвене заједнице у остваривању заједничких интереса; - Уважава и поштује личност и приватност родитеља и осталих партнера у образовно-васпитном процесу; - Благовремено и континуирано размењује информације са родитељима о постигнућу и развоју ученика; - Ангажује родитеље и остале партнере у образовно-васпитном процесу у остваривању образовно-васпитних активности у складу са њиховим интересовањима и могућностима; - Користи могућности друштвене заједнице за подстицање развоја деце. |
Врста активности |
Педагошки саветник |
Самостални педагошки саветник |
Виши педагошки саветник |
Високи педагошки саветник |
|
Број активности (количина) |
А (макс. могуће 14) | 10 | 6 | 4 | 2 |
Б (макс. могуће 14) | 8 | 10 | 6 | 6 | |
В (макс. могуће 11) | 2 | 8 | 7 | ||
Г (макс. могуће 8) | 3 |